maandag 9 januari 2012

Krabbegat!!

Ik woon in Bergen op Zoom en tijdens de "vastenavend"(carnavals)periode heet dat Krabbegat.
De bewoners van Bergen op Zoom worden "Krabben" genoemd. De naam krabben komt van de Meekrap, een plant die vroeger werd gebruikt als grondstof voor de rode kleurstof alizarine, die veel geteeld werd in Bergen op Zoom. Het symbool van het Krabbegat is echter niet de plant, maar het dier dat in de uitspraak identiek aan haar is ...de krab.

De carnaval in Bergen op Zoon heeft een eigen karakter en stijl, eigen muziek en ook andere kleding als andere plaatsen waar carnaval gevierd wordt.

Nu kwam een vriendin van mij op een leuk idee. Chris waarom ga je geen krabben haken voor de vastenavend. Zo gezegd zo gedaan.

Maar waar vind je zo snel een patroon van een krab... hele grote krabben daar waren wel patronen van maar dat schiet natuurlijk niet echt op. Ik heb nu een krab nagemaakt van een foto die ik op internet vond. Deze site biedt de krabben te koop aan www.en.dawanda.com.



Iedere krab is zo wel uniek omdat het nooit lukt precies dezelfde te maken.



Maar ze lijken er toch aardig op vindt je niet.

Een sluitspeldje aan de achterkant zodat iedereen ze eventueel kan opspelden, en ook met wat stijfsel inspuiten zodat de pootjes mooi blijven staan. Ik ben al aardig op weg ....






3 opmerkingen:

  1. Ze zijn heel erg leuk geworden met al die verschillende kleuren!!
    (http://annashaakwerk.blogspot.com)
    Groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. que simpáticos estos cangrejos de colores!!

    BeantwoordenVerwijderen