donderdag 15 februari 2018

Haakpatroon slinger

Zo de vastenavend achter de rug, de grootste troep thuis opgeruimd. 
Als granny prinses,wil je natuurlijk ook een granny slinger haken.
Dus ik heb eens een avondje geprutst en het is gelukt.




En ik ben er eens voor gaan zitten, om een soort van patroontje te maken,
zodat iedereen ze kan haken.
Ik ben er niet zo super in, om het uit te schrijven,
maar met de foto's erbij moet het wel lukken.


Granny vlaggen haken.
Zoek wat restjes katoen/wol bij elkaar en ga er eens lekker voor zitten.
Kies de maat haaknaald die het beste bij je garen past.




Haak met een wat dikkere naald een slinger van 23 lossen.
(dan gaat het niet krom trekken)
Neem de iets wat dunnere naald en haak een vaste in de 2e losse van de naald,
haak een toer met vasten.




Haak 3 lossen en een stokje in de eerste vaste van de vorige toer (2 stokjes).




Sla 2 vasten van de vorige toer over en haak 3 stokjes in de volgende steek.




Herhaal tot het eind, in de laatste steek haak je echter 2 stokjes net als in het begin.
Bij de laatste doorhaal hecht je de nieuwe kleur aan.




Haak 3 lossen en keer.




Haak nu 3 stokjes in de eerste opening.
Je hebt dus eerst de 3 lossen, en daarna de 3 stokjes.
Haak tot het eind 3 stokjes in de opening en op de laatste steek 1 stokje,
ook weer bij de laatste doorhaal de nieuwe kleur aanhechten.




Nu herhaal je steeds de vorige 2 toeren, om en om beginnen en eindigen,
met 2 stokjes of 1 stokje.




Tot je 10 toeren hebt.
Hecht de draadjes niet te strak af.




Als je de vlaggetjes af hebt kun je er een draad aan haken.
Ik pak altijd een wat dikkere draad en naald.
Haak eerst 50 lossen, en haak de vlaggetjes met vasten vast.
Tussen de vlaggen haak je 5 lossen, op het laatst weer 50 lossen.





En omdat het zo lekker ging heb ik gelijk nog puntjes gehaakt.
Ook hier heb ik een soort van beschrijving gemaakt.




Haak 5 lossen.




Haak een stokje in de 3e steek vanaf de naald.
Haak nog 2 stokjes (totaal 3).




Hecht ook hier bij de laatste doorhaal de nieuwe kleur aan.




Haak 3 lossen en 2 stokjes in de eerste steek.
Sla 1 steek over en haak 3 stokjes, ook weer bij laatste doorhaal kleur wisselen.




Haak weer 3 lossen en 2 stokjes in 1e steek.
En dan 3 stokjes in de eerste opening.
Weer 3 stokjes in laatste steek met de aanhechting van de nieuwe kleur.
Zo ga je steeds door, je meerdert dus aan het begin en eind.




Bij 9 toeren hecht je af en ga je draadjes instoppen, let op niet te strak.




Ook hier haak je weer een draad aan, iets dikkere katoen en naald.
Eerst 50 lossen en dan vasten in de achterste draad van de steek,
dat is het mooiste (anders krult het op).




Haak 7 lossen en haak het volgende vlaggetje vast.
Haak op het laatst weer 50 lossen.
Het slingertje valt niet zo mooi als de vorige,
maar ik vind ze toch erg grappig.


Nou ik hoop dat jullie er wijs uit kunnen.
Ik ben een aan nieuwe deken begonnen,
en heb nog flink wat bestellingen van krabbenmutsen.
Zo haak ik langzaam naar de lente toe.


3 opmerkingen:

  1. Eeen avondje gepruts zeg je?! Ze zijn ontzettend leuk en je uitleg duidelijk. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk patroontje en ik vind slingers altijd zo leuk. dus ik ga dit patroontje even onthouden.

    lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waaw, zo mooi!! Bedankt voor de inspiratie!! Heb nog nooit een vlaggenlijn gehaakt omdat ik niet kan kiezen en omdat ik er geen bestemming voor weet, maar ik ga er toch eens aan beginnen denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen