maandag 26 mei 2014

Flesje haken

Ik heb afgelopen week een cadeautje gehaakt, en het was zo leuk en makkelijk om te haken, dat ik het met jullie wil delen. Via via had ik gehoord dat "gehaakte flessen" wel in de smaak vielen. Dus eerst een strooptocht voor de flessen, heerlijk rosé haha....



En dit zijn ze geworden. En omdat ik het zo leuk vond heb ik toen ik de tweede haakte, flink wat foto's gemaakt zodat jullie ook allemaal flesjes kunnen gaan haken.





Je begint natuurlijk met een lege fles. Een haaknaald en katoen.




Haak eerst een rondje wat onder de bodem van de fles komt.

- 2 losse
- haak 6 vasten in de tweede losse.
- haak 2 vasten in de vorige vaste (12)
- haak 1 vaste, dan 2 vaste herhaal 5 keer (18)
Steeds 1 vaste meer, tot je totaal 42 steken hebt, het rondje is nu net zo groot als de bodem.
Haak dan 1 toer vaste in de achterste lus van de vorige vaste, sluit met een halve vaste (zie foto hier
boven).


Haak 5 lossen, en haak een vaste in de derde vaste, herhaal dit tot je rond bent.



Haak 3 halve vaste in de eerste boog tot je in het midden zit, en blijf de boogjes door haken.



 Pas af en toe de fles in het haakwerk, of je al ver genoeg bent.



Dan ga je verder met je haakwerk, maar wel met de fles erin.




De hoes moet nu strakker worden dus we gaan minderen. Je haakt weer 5 losse, maar dan haal je in het eerste boogje en het volgende boogje 2 keer door.


Je  blijft minderen tot de hoes strak zit.




Als laatste haak je halve vasten in de overgebleven steken en hecht af.
Je kan de fles nog versieren, met wat schelpjes of kraaltjes.

Veel plezier met haken en flessen verzamelen, hips...

12 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee. Heerlijk voor op de tuintafel met een kaars erin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Very pretty, thanks for showing! Greetings and have a nice day :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk gedaan! Bedankt voor de tutorial.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. haha leuk Chris! Verzamelen van de flessen vormt hier alvast ook geen probleem ;-) http://estreachikitu.blogspot.nl/2013/05/ranonkels-en-vakantie.html (die blauwige flessen vind ik altijd mooi)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik maar uit proberen, had mooi bij jou kunnen spieken. Maar het werkt inderdaad verslavend dat flessen haken. Geen potje of fles mag meer weg....want daar kan ik altijd nog....deze week heel de stad doorkruist voor xxl flessen en sisal touw, gaaf zie mijn volgende blogpost.
      Grtz,
      Chris

      Verwijderen
  5. Bedankt voor je inspiratie. Werd tijd voor een andere kleur omhaakte fles. Dus nu aan de slag. Ik sla alleen de bodem over want dan staat de fles wat steviger.
    Gauw weer verder :D

    Fijne weekend!
    Groetjes
    Diana
    www.dianaswereld.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, wat heb je een gave blog! Ik ben er vandaag toevallig via via op gekomen en ik heb al vele blogjes gelezen. Ik heb ook al eens flessen omhaakt maar op een andere manier. Deze ga ik ook zeker onthouden!

    Bij deze ga ik je ook toevoegen aan mn favorietenlijstje op mijn blog. Neem maar een kijkje, als je wilt op www.rennebol.blogspot.nl

    Groetjes,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw wat heb je een gave blog! Ik ben er vandaag via via opgekomen en heb al verschillende blogjes gelezen. Ook ik heb al eens flessen omhaakt maar niet op deze manier dus ik ga dit ook eens proberen.

    Bij deze ga ik je ook toevoegen aan mijn favorietenlijstje, neem maar een kijkje op www.rennebol.blogspot.nl.

    Groetjes,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook leuk met een klein snoertje (kerst)lampjes erin.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Volgens mij gaat er iets mis bij mij... Hij wordt veel te wijd.. kan ik hier een foto delen met je voor tips?

    BeantwoordenVerwijderen